Nový spoločný inform Európskej migračnej siete (EMN) a Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) podrobne opisuje politiky a postupy monitorovania integrácie štátnych príslušníkov tretích krajín v EÚ zo strany štátov. Čerpajúc z príspevkov 25 členských a pozorovateľských krajín EMN inform poskytuje prehľad rôznych oblastí integrácie vrátane vzdelania, zamestnanosti, sociálneho začlenenia a občianskej participácie.
V roku 2022 tvorili štátni príslušníci tretích krajín 5,3% populácie EÚ, čo predstavuje približne 24 miliónov osôb. Vzhľadom na rastúci počet štátnych príslušníkov tretích krajín v EÚ je integrácia prioritou nielen EÚ, ale aj národných vlád. Približne polovica členských a pozorovateľských krajín EMN implementovala národné politiky monitorovania integrácie. Tieto politiky zahŕňajú rôzne metódy a ukazovatele a často ich vedú ministerstvá, ktoré majú v agende tému migrácie alebo sociálnych vecí, pričom kľúčovú úlohu zohrávajú aj štatistické úrady. Monitorovanie integrácie sa zameriava najmä na oblasť vzdelávania, zamestnanosť a bývanie, pričom sa využívajú administratívne dáta a prieskumy.
Krajiny čelia výzvam súvisiacim s monitorovaním integrácie, akými sú neúplné registre, oneskorené registrácie, problémy s ochranou údajov či prekážky v získavaní odpovedí na prieskumy. Jazyková bariéra a kultúrne rozdiely tiež ovplyvňujú odpovede na prieskumy, pričom online prieskumy čelia prekážkam v oblasti nákladov a prístupu k nim. Napriek výzvam niektoré krajiny preukazujú účinné postupy. Napríklad Francúzsko využíva prieskumy na hodnotenie integrácie nových migrantov, ktoré sú zamerané na oblasti ako napríklad jazykové znalosti, integrácia na trh práce, vzdelanie a zdravie. Flámska komunita v Belgicku poskytuje verejný prístup k údajom o monitorovaní integrácie, čo umožňuje tvorbu politík, ktoré sú cielené a založené na overených poznatkoch.
Výsledky monitorovania integrácie majú často vplyv na zmenu politík a vývoj integračných programov. Napríklad vo Švédsku je monitorovanie integrácie začlenené do procesu štátneho rozpočtu, zatiaľ čo v Portugalsku sú podkladom pre hodnotenie politík a intervenčné stratégie.
Spoločný inform EMN a OECD zdôrazňuje dôležitosť zapojenia obyvateľov narodených v zahraničí pre účinné monitorovanie integrácie. Model „one-stop shopov“, ktorý ponúka na jednom mieste rôzne administratívne služby, je účinný na pochopenie potrieb migrantov a ich pokroku v integrácii, a v konečnom dôsledku je nápomocný pri monitorovacom procese.
Spoločnú správu EMN-OECD si môžete stiahnuť v sekcii Publikácie.